14 Eylül 2015 Pazartesi

TRANS KAÇKAR 5. GÜN DİLBERDÜZÜ - NALETLEME GEÇİDİ - BÜYÜK DENİZ GÖLÜ

02 Ağustos 2015 Pazar
5. Gün:
Sabah 06:30 da kalkıp hazırlandık. Saat 08:00 oldu ama gelen giden yok. Katırcının gelip gelmediğini görmek için tepeye çıkıp vadiye bakmaya karar verdim. Görünürde kimse yoktu ama çıplak gözle seçebilmekte zordu.

Kimden Trans Kaçkar
Kamp alanının bulunduğum yerden görünüşü.
Kaçkarın güzel çiçeklerinden birisi.
Aşağı indiğimde Mustafa telefonla görüştüğünü katırın yolda olduğunu söyledi. Biraz sonra arkadaş 2 katırla geldi. Naletlemeden nereye gideceksiniz diye sordu. Kavrun deyince işiniz çok zor asıl macera Naletlemeden sonra dedi. Naletlemeden sonra yokuş aşağı ineceğiz neresi zor ki, üstelik geceyi Karadeniz gölünde geçireceğiz dedim olsun dedi. 4 yıl önce Naletlemyi bisiklet ile geçtim zorlanmadım şimdi mi zorlanacağım dedim. Kaç yaşındasın diye sordu. 59 dedim. 4 yıl önce kaç yaşındaydın dedi 55 dedim. 4 yılda sen hala aynı yerde kalmamışsın hiç bir şey 4 yıl önceki gibi değil dedi. Adam adeta muhalefet uzmanı. Siz Olgunlara doğru yürüyün ben eşyaları yükleyip arkanızdan yetişirim dedi. Kadirle vedalaşıp yola çıktık. Ben Bayramla önde gidiyoruz. Arkamızda Fehmi ve Mustafa var. Oğuz katırcı ile kaldı. Oğuzun eşyası gelen 2 katırdan birisine yüklenecek.
Kimden Trans Kaçkar
Yükümüz olmadığı için rahat yürüyoruz ve arkamızdakilerle arayı iyice açtık. Yolda havadan sudan konuşarak ilerlerken konu katırın anası at mı, eşek mi ye geldi. Benim bu konuda hiç bir fikrim yok. Bayram geçen yıl belgeselde izlemiştim ama şimdi anımsayamıyorum dedi. uzum fikir jimnastiği sonucu anasının eşek olduğuna kara verdik. Bayram galiba anası at olursa ona katana diyorlar dedi.
Olgunlar göründü.
Olgunlardaki cafede kahvaltı için mola verdik. Bayramın sırt çantasından yiyecekleri çıkardık, çaylarımızı söyleyip kahvaltıya başladık. Bu turda yanımızdaki lavaşlar bozulmasın diye sıra ile açmaya karar verdik. Önce bendekini açmıştık. Benimki bitince diğerini, sonra bir başkasını açacağız. Çaylarımızı içtikten sonra Fehmi geldi, biraz sonrada Mustafa. Oğuz ise katırlarla birlikte geldi.
Kimden Trans Kaçkar
Biraz sonra katırcı artık yola çıkalım dedi. Bu arada katırlardan birisi Olgunlarda kaldı. Naletlemeye giderken katırı Emrah sürecek. Bizim Dilberdüzüne çıktığımız gün ana kamptan Olgunlara katır üzerinde dönerken katır tökezleyince düşüp kolunu incitmiş. Eşyaları yüklemek zor olduğundan bizi almaya abisi gelmiş. Emrah kışları Bursa Yıldırımda yaşıyor, yazları ise Olgunlara geliyormuş. Kışın katırlara Yaylalarda kalan akrabaları bakıyormuş. Oğuzla vedalaşıp yola çıktık. Emrah siz devam edin ben arkanızdan yetişirim dedi.
Bayramla birlikte yola çıktık. Biraz arkamızda Fehmi, Mustafa, Emrah ve katırı vardı. Köy çıkışında dar ve dik patikadan tırmandık. Bayram ve diğerleri oldukça arkamda kalmışlardı. Hava güzeldi. Tempomu bozmadan bir yandan fotoğraf çekip bir yandan yürümeye devam ettim. İyiki eşyaları katıra vermişiz bu haliyle yürüyüş çok keyifli.
Önümüzdeki dağlar adeta geçemezsiniz diyerek bir duvar gibi yükseliyorlardı.
Kimden Trans Kaçkar
İleride patika bizi geniş nispeten eğimin daha az olduğu bir araziye getirdi. Bir süre sonrada Döbe yaylası göründü.
Burada da tabela dikilip yaylanın adı ve yüksekliği verilmiş. Olgunlardan itibaren bu tür tabelalar ile yön tabelaları görüyoruz. Tabelaya göre Karadenizgölüne 6 km mesafedeyiz ama önümüzde zorlu Naletleme geçidi var.
Döbe yaylasının çıkışında soldaki küçük şelalenin ve çiçeklerin fotoğrafını çekerek şelalenin yanındaki kısa yükseltiyi aşarak devam ettim.
Kimden Trans Kaçkar
Döbe yaylası artık görünmüyordu. Önümüzde adeta bir çanak oluşturan dağlara doğru yürüyordum.
Karşımızdaki manzaranın vahşiliği ve yırtıcılığı karşısında arkamızda bıraktığımız görüntü munis bir kediye benziyordu.
Yabani orkidelerin arasından solumdaki dereyi takip ederek yürüdüm. Manzara gerçekten nefes kesiciydi.
Kimden Trans Kaçkar
Döbe düzüne geldim. Geçen sefer az ilerideki düzlükte konaklamıştık. Az sonra patika sağdaki yamaçtan yükselmeye başlayacak. Yağmurluğum ve rüzgarlığım katırda. Hava açık ama Naletlemede ne olacağı belli olmadığından katırın arkaından çıkmaya karar verdim. İleride gördüğüm iri kayayı kendime siper ederek beklemeye karar verdim. Yükseldikçe rüzgar arttı. Üşütüp hastalanmak istemiyorum..
Kayaya doğru yürürken bir öbek sarı çiçek ve neredeyse her bir çiçeğin üzerine konan kelebekleri gördüm.
Biraz sonra Bayram geldi. Birlikte arkadan gelenleri beklemeye başladık. Fehmi yanımıza geldiğinde biraz dinlenelim dedi. Emrah burada sinek çok az yukarıda güzel bir yer var orada mola veririz dedi, hep birlikte devam ettik.
Kimden Trans Kaçkar
Önde katır, ardında Emrah, onun arkasında ben yükselmeye başladık.
Biraz arkamızdan Fehmi ile Mustafa geliyordu. Onların arkasındada Bayram vardı.
Yolda bir yandan Emrah ile sohbet ediyor diğer yandan da katırlı güzel bir poz yakalamaya çalışıyordum.
Kimden Trans Kaçkar
Arkamızdakilerle aramız iyice açılmıştı. Dikkatli bakmadığımda göremiyordum. Bu yamaç gurubu iyice hırpalayıp dağıtmıştı.
Önde Bayramı görüyordum. Mustafa ile Fehmi neredeyse görünmeyecek kadar uzaktaydılar. O anda Oğuz aklıma geldi. İyiki gelmedi diye düşündüm. 3200 metre yüksekliğe doğru giderken oda güç anlar yaşayabilirdi.
İleride bir yerde Emrah burada duralım dedi. Yan tarafta ince bir su akıyordu. Torbasından armut poşetini çıkarıp yere koydu. Herkese 1 tane var buyr ye dedi. Katır az ilerimizde otluyordu. Bu sefer galiba katırlı güzel bir kare çektim.
Kimden Trans Kaçkar
Ben armutumu bitirdiğimde Bayram geldi. Armut teklifini geri çevirdi, yere uzanıp sohbete başladı. Emrahtan katırın anasının at olduğunu öğrendik. Bizim tahminimiz ters köşeye yattı. Bayram anası at olana katana deniyor diye ısrar ediyor ama Emrah hiç öyle bir şey duymadım diyor. Mustafa ile Fehmi hala gelemediler. Bayram özellikle Mustafa çok yorgundu dedi.
Sonunda Fehmide geldi. Mustafa biraz geride, yanımıza gelmek üzere. Bayram katır sırtında yükle bekliyor hayvana yazık sen önden katır ile git yukarıda parayı öde Emrah ile katır bizi beklemesin geri dönsünler hayvanda yükten bir an evvel kurtulsun dedi. Aramızda katır kirasını topladık. Bayram akan ince sudan şişesini dolduruyordu ki Emrah buradan doldurma yukarıda çeşme var oradan doldur dedi. Geçen sefer çıkışımızda kayaların arasından akan pınar dedikleri bir su vardı ve orası Naletleme sonrasına kadar olan son su kaynağıydı. Naletleme geçidine çıkmak üzere yeniden yoldaydık. Katır bir yandan yürüyor bir yandan yerden ot yiyordu. Böyle zor zart altında benim yemek yemek mümkün değil. Bırak yemeyi yokuş çıkarken konuşmam bile.
Suyun yanına geldiğimizde pet şişemi doldurdum. Pınar etrafındaki taşlar düzenlenerek biraz daha belirginleştirilmiş ama yinede bir çeşme bulacağınızı beklemeyin. Katır yerde akan sudan susuzluğunu giderdi. Bayram biraz gerimizdeydi. Fehmi ile Mustafa hala dinleniyorlardı. Çiçekler çok güzeldi.
Kimden Trans Kaçkar
Suları doldurduktan sonra devam ettik. Emrah katırla birlikte buzulun üzerinden yürüdüler. Bende arkalarından yürüdüm ama buzulu geçerken 2 kez kayıp düştüm üstelik elimde baton olmasına rağmen. Buzulun ardından Naletleme tırmanışı başladı. Yukarıdan Bayramın buzul yerine solundaki çarşak tepesine tırmandığını görüp uyarmak için seslendim. Gerçi ne dediğimi Bayram pek anlayamıyordu. Geçen sefer burada bizde bocalayıp Uğurla birlikte önce Bayramın yaptığı gibi çarşak tepesine tırmanıp ardından aşağı inip geçişi zorlaştırmıştık. Erhan ise Bayramın izlediği rotadan çarşak tepesinin sonuna kadar gidip Naletleme tırmanışına başlamak için aşağı inmişti. Bayramın bir ara çeşme nerede diye sorduğunu duydum. Bayram normal bir çeşme beklentisi ile pınarı fark etmeyip geçmiş. Yanında hiç suyu yok.
Emrahla birlikte Naletlemenin tepesine ulaştık. Yükleri çözüp yere bıraktık, Emraha Dilberdüzünden Naletlemeye kadar olan katır ücreti olarak 250 TL ödedim. Emrah dönüş yolculuğuna başladı. Yolda karşılaştığı Bayrama herhalde pınarı nerede geçtiğini söyledi, Fehmi ile Mustafaya yolu tarif etti.
Geçen sefer olduğu gibi bu seferde Naletlemede sis ve dolu tarafından karşılandım. Çantamdan yağmurluğumu ve yağmur pantolonumu giyip bir kayanın arkasına sığınıp beklemeye başladım. Fehmi göründü.
Kimden Trans Kaçkar
Ardından da Bayram göründü.
Rüzgar çok sert esiyor. Burada etrafı rüzgardan korunmak için kayalarla çevrilmiş 2 çadırlık bir yer var ama yerde kayalar olduğundan çok uygun değil. Ancak çaresiz kaldığınızda sığınabileceğiniz bir yer. Sünger mat ile uyumak pek mümkün değil, özelliklede bizim gibi alışkın olmayanlar için. Mustafada gelince ekip tamamlandı. Ekibin tamamı ben Naletlemeye çıktıktan 1 saat sonra toplanabildi. Çok rüzgar var ve insanı üşütüyor. Hemen bir durum değerlendirmesi yapıp Karadeniz gölüne inmeyi hatta Büyük deniz gölüne gitmeyi önerdim. Buradaki kamp alanı hem çok rahat değil hemde gece rüzgar şiddetini arttırırsa çok zor durumda kalırız. Yolda Emrah madem Kavruna gideceksiniz Karadeniz gölü yerine Büyük Denizgölünde konaklayın demişti. Karadeniz gölüne inip ertesi gün tekrar çıkacaksını ve Büyük Deniz gölüne tırmanacaksınız. Bu şekilde Karadeniz gölüne inip çıkmaktan kurtulursunuz demişti. Karadeniz gölünden sonra ilk önce yol kenarında bir göle geleceksiniz, ondan 500 metre daha ileriye giderseniz Büyük Denizgölüne gelirsiniz orası daha güzel demişti. Bu fikri Mustafa da destekledi. Görüş mesafesi birkaç metreye düşmüştü.
Sonunda Karadeniz gölüne geldiğimizde yeniden durum değelendirmesi yapmaya karar verip inişe başladık.
Kimden Trans Kaçkar
Ben önden gidiyordum, hemen arkamda Mustafa vardı. Arkamızdan Fehmi ile Bayram geliyordu.
Arada bir durup aranın fazla açılmaması için bekliyorduk. Çaymakçur ayrımında yine yolu şaşırıp Çaymakçur tarafına sapmışım. Mustafa burada bir patika daha var deyince GPS ekranındaki haritayı büyütüp yanlış yola saptığımı fark edip belirsiz patikaya girdim. Yerdeki kayaların üzerine Kavrun diye belirsiz patika yönü okla işaretlenmişti. Göl yine görünmüyordu. Haritada gölün çok yakınımızda olduğunu görüyordum. Bir süre sonra solumuzdaki göle bir yol bulabilmek için Mustafa telefonuna yüklediği Oruxmaps uygulamasını kullanarak bir patika bulabilmek için sise girdi. Bayramda o yöne doğru gitti. Bayramı siste yönünü kaybedebileceğini söyleyip geri dönmesi için uyardım. Aşağıda bir buzul varmış. Arkadaşlarımız uygun bir patika bulamayınca yola devam etmeye karar verdik. Patika aşağıda kayalık bir alanda kayboldu. Kayaların altından akan suyun sesi duyuluyordu. Mustafaya su sesini takip etsek göle ulaşırız dedim. GPS teki ize göre daha yukarıdan gitmemiz gerekiyor ama patika bu tarafa devam ediyordu. Yerdeki katır pisliklerini görünce Mustafaya doğru yoldayız devam edelim dedim. Kalaıkların bitiminde karşımızdaki yamaca tırmanan patikayı gördük. Hepimiz bir araya geldikten sonra önde Fehmi ardında ben tırmanmaya başladık. Burası gerçekten çok dikti. Zigzaglar çizerek adeta bir duvara tırmanıyorduk. Her dünemeçte durup dinleniyorduk. Bayram ile Mustafa aşağımızda çıkmaya çalışıyordı.
Çok yorulmuştum. GPS ekranından önümüzdeki dönemeçleri sayıyor Fehmiye 5 dönemeç kaldı, 3 dönemeç kaldı dayan diyerek moral veriyordum. Gerçi artık dönüşü olmayan yola girmiştik. Orman güllerinin arasındaki patikada güçlükle ilerliyorduk. Sırt çantamla dönemeçlerde güçlükle dönüyordum. Buradan katır nasıl çıkıyor inanılacak gibi değildi. Sonunda geçidin sonu göründü.
Kimden Trans Kaçkar
Sonunda Fehmi ile Çaymakçur geçidinin tepesine ulaştık. Bayram ile Mustafanın doğa ile mücadelesi hala devam ediyordu.
İleride yolun solundaki göl görünüyordu. Fehmiye ben gidip Büyük Denizgölüne bakayım orası uygunsa orada konaklayalım dedim ve eşyalarımı bırakıp yürümeye başladım.
Gölü bulup geri döndüğümde Mustafa ile Bayram da gelmişlerdi. Sis biraz dağılmış az önce yanından geçip göremediğimiz Karadeniz gölü aşağıda görünüyordu.
Kimden Trans Kaçkar
Arkadaşlara Büyük Deniz gölünün daha uygun olduğunu söyleyip gidelim dedim. Fehmi Mustafanın çok yorulduğunu, gidemeyeceğini söyleyince düz bir yerde yürüyeceğiz, çok az bir eğim çıkacağız gerekirse Mustafanın eşyalarını dönüp alırız dedim. Mustafa çok yorgun görünüyordu. İnişte iyi bir performans göstermişti ama Çaymakçur geçidinde dağılmıştı.
Yeniden çantalarımızı sırtlanıp yürümeye başladık. Yol kenarındaki adsız gölün yanından yürürken güneş sisin arasından çıkmaya çalışıyordu.
Sonunda Büyük Denizgölüne geldik.
Kimden Trans Kaçkar
Hemen çadırlarımızı kurup ocakla uğraşmamak için Mustafanın verdiği barbunya pilaki konservesini yiyip karnımızı doyurduk. Bu kadar güç kaybı yaşamamızın bir diğer nedenide yeteri kadar beslenememiz olmalı. Hava kararmadan çadırlarımıza girip yattık. Çok yorulmuştuk. Gece dahada şiddetlene rüzgar ile uyandım. Çadır üzerimize kapanıp kalkıyordu. Her an poller kırılabilirdi. Uyuyup uyanarak geceyi geçirdik.
Naletleme geçidinden Büyükdenizgölüne kadar olan yol haritam: